Per aspera ad astra

foto
Тема зовнішнього тестування наразі є найобго­во­рю­ва­нішою серед майбутніх абітурієнтів 2008 року, яким Міністерство освіти надало можливість вступати до вузів своїми «небатьківськими» силами, своїм розумом.
І батьки, і вчителі, і учні 11-х класів перебувають в інфор­­ма­ційному переполоcі: про проблеми та перспективи зовнішнього тестування говорить телебачення, пишуть ЗМІ, і, до речі, подекуди некоректно та недостовірно, чи то з причин необізнаності, чи через велику кількість джерел інформації.
З 1 листопада розпочалася реєстрація учасників тестуван­ня, тобто всіх тих, хто планує вступати до вищих навчальних закладів на перший курс. Ажіотаж ще той! Процедура набу­ла масовості і вперше усі вищі навчальні заклади III і IV рівня акредитації зобов’язали приймати на навчання лише за серти­фікатами. Триватиме реєстрація до 20 лютого 2008 року.

Організовує тестування Укра­їнський центр оцінювання якості освіти та його структурні під­роз­ді­ли (регіональні центри: Він­ницький, Дніпропетровський, Донецький, Івано-Франківський, Київський, Львівський, Одеський, Сімферопольський, Харківський).
Тести складено однакові за сту­пе­нем складності для всіх учасників зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). Вони повністю відповідають вимогам Державного стандарту освіти, на основі яких укладено шкільні програми. Серед тестових завдань є завдання різних рівнів складності, адже вони – перепустка до вищих навчальних закладів. Проводять тестування та оцінювання спеціально підготовлені інструктори та екзаменатори. Тестові завдання, що пропонуються під час тестування, дозволяють об’єктивно оцінити рівень знань учнів. ЗНО ставить абітурієнтів в однакові умови та забезпечує рівний доступ до вищої освіти.

Гарантією того, що ЗНО буде чесним і об’єктивним, є захист процедури тестування від початку і до завершення: імена розробників тестових завдань засекречені, жоден з них не знає, яким буде повний варіант тексту, оскільки працює лише з його частиною; розробляється кілька варіантів тестів, ніхто не знає, який буде остаточним; режим суворої секретності дотримується під час друку матеріалів, їх транспортування і перевірки.
Що ж чекає на випуск­ни­ків, котрі будуть проходити тестування та що собою являє ця система? Відповіді на всі мої та загальнонаціональні питан­ня стосовно цієї теми я отримала у заступника директора з питань моніторингу якості освіти Кіровоградського обласного інституту після­дип­ломної педагогічної освіти ім. Василя Сухомлинського Антоніни Анатоліївни Кендюхової.
– Правовою основою здійснення зовнішнього незалежного оціню­ван­ня у 2008 році є Указ Президента “Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні” та постанова Кабінету Міністрів “Про деякі питання запроваджен­ня зовнішнього оцінювання та моніто­рингу якості освіти”, – каже Антоніна Анатоліївна.
– Зважаючи на це, можна стверджувати, що у наших дітей з’явився великий шанс вступати у вузи без хабарів. Яскравий тому приклад – минулорічні учасники тестування.
foto
Перший крок для тих, хто планує вступати нинішнього, 2008 року – реєстрація. Часу для подання заяв виділили більш ніж досить: з 1 листопада до 20 лютого, аби випускники могли визначитися з вузом та, відповідно, переліком предметів, необ­хід­них для тестування. На зов­нішнє незалежне оцінювання ви­но­сяться українська мова та літе­ра­ту­ра, зарубіжна література, історія України, всесвітня історія, математика, біологія, хімія, фізика, географія, основи економіки, основи правознавства. У наступні роки планується введення іноземної мови, а поки що її доведеться складати (кому потрібно) безпосередньо у вузі.
Дозволяється тестування максимум з трьох предметів. Українська мова та література обов’язкова для всіх, решта – один-два – на вибір.
Сертифікат дійсний тільки рік.
Система тестування надійно захищена. Кожному учню Український центр оцінювання якості освіти прис­воїть код, який потім приклеюватимуть на бланки відповідей. Ніяких прізвищ, імен і адрес. Поштою учням надішлють усі інформаційні матеріали і персональне запрошення, під яким і буде приховано код. Тестування проходитиме у квітні-травні для всіх одночасно. У рідній школі тести не писатимуть, обов’язково за її межами, або “в гостях” у іншої. (Для випускників минулих років створені спеціальні пункти реєстрації: один на район).
Завдання не виходитимуть за межі шкільної програми. В тестах з української мови та літератури, математики та історії України вимагатимуть, окрім коротких відповідей, ще й розгорнуті, тобто творчі. І якщо короткі відповіді перевірятиме комп’ютер, то розгорнуті опрацьовуватиме спеціально організована комісія. Одну роботу перевірятиме кілька людей. Лише коли їхні оцінки співпадуть, тест вважатиметься перевіреним. Сертифікати із отриманими балами видаватимуться в кінці червня, кожному іменний, під підпис – спочатку директора школи, потім учня. В них буде дві оцінки (одна за шкільною 12-бальною шкалою, а інша за вузівською – від 100 до 200 балів).
Вузи прийматимуть сертифі­кати з оцінками не нижче 4 балів за 12-бальною або – 124 за 200-бальною шкалами.
Питається: для чого ж тоді в школу ходити, якщо вступні іспити вже склав? А таки доведеться, бо атестат про середню освіту ще ніхто не відміняв, як і підсумкову державну атестацію. Поки що випускники складають п’ять іспитів, тому, якщо три з них обрано на зовнішнє оцінювання, решту доскладатимуть у рідній школі на звичайних умовах. Відтепер результати сертифікування автоматично заносяться до атестату про здобуття середньої освіти.
Ті ж, хто не захоче продовжувати навчання у вузах, спокійно складатимуть підсумкову атестацію у школі. На що треба звернути увагу: паралельно з конкурсом сертифікатів залишаються дійсними й вступні іспити у вузах І і ІІ рівнів акредитації. Отож, “машина” запущена, умови відшліфовуються. Президент України вже чотири рази наголошував, що зовнішнє оцінювання – це єдиний спосіб знищення корупції у світі, і він обов’язково застосовуватиметься й надалі. Тож, будемо сподіватися.
Також Антоніна Анатоліївна Кендюхова звернулась з проханням до батьків дітей, котрі будуть проходити тестування, не поспішати звільняти свою кишеню на прид­бання тестів у книжкових мага­зи­нах та на ринку, котрі дуже часто готують не фахівці, у них публікуються неякісні завдання, до­пу­щено багато факто­ло­гіч­них помилок.
Погляд школи на проблеми та перспективи тестування мені розкрив директор загальноосвітньої школи 1-3 ступенів інформаційно-тех­но­­ло­гіч­ного профілю №22 Борис Стефанович Набока.
– Я радію, що живу в час змін. Зовнішнє тестування – закладання підвалин високої моралі. Це не брендування, це відкрита картинка діяльності вчителя, нам ні в якому разі не можна відмовлятися від цього.
Борис Стефанович має безпо­се­реднє відношення до тестування не тільки тому, що він директор школи, а й тому, що саме 22-га школа стала центром складання тестів.
– Школі кинуто виклик, і ми з гідністю його приймаємо.
Існують проблеми психологічного характеру, тому потрібно налаштовувати дітей на позитив, впевненість в собі та в свої силах.
Взагалі Борис Стефанович вва­жає тестування кроком у майбутнє.
Щодо стану справ у вузах сто­совно зовнішнього оцінювання, то, наприклад, Кіровоградський педагогічний університет готовий прийняти до себе у 2008 році студентів за результатами зовнішнього тестування. Проректор університету Віталій Іванович Завіна наголосив, що вуз пишається тим, що за 5 років не було подано жодної апеляції. Є певні проблеми та запитання, на які поки що не дано відповідей. Наприклад, чи будуть мати пільги при прийомі ті, хто брав участь в олімпіадах, відві­ду­вав курси при університеті. Ми налаштовані на позитив та добрі результати.

До речі

Рівень та якість знань учнів визначають за допомогою тестування Австрія, Італія, Румунія, Словенія, США, Франція та інші країни. У 16 державах тестування виконує подвійну функцію (випускного та вступного іспиту). Систему зовнішнього тестування з 1993 року активно запроваджують на теренах Литви, Латвії, Естонії, Росії, Білорусії, Грузії.
Участь у зовнішньому незалежному оцінюванні для громадян України та іноземних громадян-випускників загальноосвітніх навчальних закладів України є безкоштовною.
Результати тестування пові­дом­ляються безпосередньо учневі. Без відома дитини батьки не можуть діз­на­тися про результати тестування.
Залишається лише побажати учням, майбутнім студентам, їх батькам та викладачам шкіл та вузів терпіння та віри на шляху до високої мети.
Інна М.

Номер журнала:

Разделы: